Allt fler livsmedelsföretag i Vaxholm arbetar aktivt för att minska matsvinnet. I matbutikerna hittar man varor med kort bäst före-datum till nedsatta priser, som inte bara minskar svinnet utan också ger konsumenterna möjlighet att göra ekonomiska fynd. På flera restauranger används appar för att rädda portioner som annars skulle slängas.
På ICA Supermarket Waxholm är arbetet mot matsvinn en självklar del av vardagen – och har varit det länge.
– Vi har jobbat strukturerat med det här i över 20 år. Alla avdelningar registrerar dagligen det som tas bort från hyllorna. På så sätt synliggör vi nästan 90 procent av vårt svinn, vilket ger oss kontroll och möjlighet att agera, säger ägaren Fredrik Stolt.
Siffrorna visar att arbetet ger resultat. ICA Waxholm ligger runt en procent i svinn per år, vilket är lågt i branschen.
– Det motsvarar ändå ungefär 1,1 miljoner kronor i varuvärde per år. Så även om svinnandelen är låg, finns det fortfarande mycket att vinna, säger Fredrik.
En viktig del i arbetet är att sänka priset på varor med kort datum. Butiken är numera också ansluten till appen Too Good To Go, där osålda varor säljs i packade påsar till reducerat pris.
– Vi gör mycket i butik, men det räcker inte. För att komma åt matsvinnet på riktigt måste vi alla bli mer medvetna om vad vi köper och hur vi hanterar maten hemma. Ta kaffe till exempel. Många klagar på priset, men man kokar 8 koppar kaffe men dricker bara 4 och slänger resten. Vi måste börja värdesätta maten mer någon har odlat, skördat, förpackat och transporterat den. Det har ett värde, säger Fredrik.
Appar för överblivna portioner
Att sälja överskottsmat via appar har blivit allt vanligare. På Hamnkrogen har man i drygt ett år använt appen Too Good To Go, där överblivna rätter säljs som matlådor till rabatterat pris.
– Det känns så onödigt att slänga mat som man lagt tid och kärlek på. Det här är ett smidigt sätt att minska svinnet, säger
Matthias Hamilton, kock och delägare. På ett år har restaurangen räddat över 2500 portioner motsvarande cirka sju ton CO2-utsläpp. Appens användare är en blandning av unga, äldre och barnfamiljer, berättar han.
Även Dee Dee thaikök i centrala Vaxholm använder en liknande lösning, men via appen Karma. Där säljs mat som inte gick åt under dagen nedfryst för att hålla längre och kunna säljas vid senare tillfälle. Kunden värmer sedan rätten i wok- eller stekpanna.
– Vi har använt Karma i ungefär ett år, och det fungerar jättebra. Våra kunder är glada, och vi slipper slänga mat. Vi erbjuder dessutom färskt ris vid upphämtning, eftersom det inte går att frysa in, säger Johan Cooke, som driver restaurangen.
Dee Dee erbjuder också doggy bags till sina à la carte-gäster.
– Våra portioner är ganska stora, och ser jag att någon lämnar mycket frågar jag alltid om de vill ta med det hem. Det brukar vara uppskattat. Däremot blir jag ledsen när jag ser gäster ta för mycket från buffén bara för att sedan slänga det. Det är onödigt. Ta lite i taget i stället, uppmanar Johan.