På Kullön har keramikern Pernilla Ehn en verkstad alldeles jämte sitt hus. På en liten väl utnyttjad yta producerar hon brukskeramik i olika form, färg och lersorter. Svårt att leva av men rikt på andra sätt.
På torkhyllan står en nydrejad beställning med 30 muggar till SRF (Synskadades Riksförbund) med punktskriftbokstäverna Tack. Pernilla har själv en dotter som är blind och det började med en namnmugg till dottern för ca 20 år sedan och nu får hon större beställningar av punktskriftsmuggar varje år. Hon skapar också bland annat skålar, kannor, ljusstakar och blomkrukor i olika former.
Säljer du mycket på beställning?
– Jag säljer nog mest på beställning till vardags men när jag är i väg på marknad eller säljer hos Aggers Tapetserarverkstad på Hamngatan, som jag gör ibland, då säljer jag mycket under en kort tid. Lokalt säljer jag också till Vaxholms Bed & Breakfast som har min keramik i verksamheten och i sin butik, berättar Pernilla.
Hur blev du keramiker?
– Jag har alltid hållit på och fixat med något, målat, snickrat, virkat och stickat. När jag var 11 år fick jag köpa en kruka på ett krukmakeri på Gotland och jag blev så otroligt glad för den, minns Pernilla. Jag gick en kvällskurs när jag var 20 år, det var så otroligt roligt. Sen blev det en förmiddagskurs tre gånger i veckan, som jag kunde gå fast jag jobbade i en sportbutik, med flexibelt schema. Sen sökte jag till Nyckelviksskolans keramikerutbildning. Det var ett fantastiskt år! Många sökte sen vidare till Konstfack men jag är en renodlad keramiker, jag älskar form och gör mest bruksföremål. Jag började plugga till kemist men kände ganska snart att det inte var min grej så jag fortsatte att jobba och dreja vid sidan om, och det har jag i princip gjort sen dess, berättar Pernilla.
Var hämtar du din inspiration?
– Överallt, i en affär kan jag se en form som jag gillar. Jag tittar också mycket i tidningar. Ser jag något fint så skapar jag det sen på mitt sätt, det är väl så som inspiration funkar.Jag skissar aldrig utan drejar och testar mig fram till rätt form. Allt jag producerar är sånt jag själv tycker om och vill ha, berättar Pernilla.
Hon visar sin bok där alla instruktioner för hennes produkter är uppskrivna. Som en receptbok där alla mått finns sparade så varje sak kan göras om.
Just nu har Pernilla en ny grön glasyr på gång. ”Det tar lite tid att testa hur det blir på olika former och i bränningen men planen är att göra krukor och skålar med den. Jag har också köpt guldglasyr och ska testa att göra guldkant på några saker, det känns väldigt spännande. Och på förfrågan ska jag göra stämplade bokstäver åt en kund snart, berättar Pernilla.
”Även om jag har min verkstad i anslutning till mitt hem så hinner jag inte dreja alla dagar, många moment kräver tid och lugn och ro” säger Pernilla.
Pernilla får ofta frågan: hur lång tid tar det att göra en mugg? Men det är svårt att svara på. Det är många moment som en keramikmugg ska igenom innan den är klar. ”Drejningen är nästan det som går fortast” säger Pernilla.
Kortfattat kan man säga att momenten är; knåda, dreja, halvtorka, beskicka (svarva botten jämn), sätta på öra och dekorera, torka helt (ca 2 dygn), skröjbränna (980 grader, ca 8 h), svalna långsamt (24 h), glasera, glasyrbränna (1220 grader, ca 8 h), svalna långsamt (24 h). Sen är det klart, om du inte ska lägga på guld eller något annat som kräver en bränning till förstås. Det går inte att sätta priser efter tiden det tar utan det är ofta storleken och formen som styr priset.
”Numer håller jag också lite privatkurser. Både lite längre och engångsprovapå. Det är jätteroligt att lära andra och de brukar tycka det är så kul. Det ger mig lite extra energi, avslutar Pernilla.