Textilkonstnär Ulla Parkdal har i hela sitt vuxna liv formgivit och vävt. Det har blivit åtskilliga mattor, kyrkliga textilier samt lång rad av samlings- och separatutställningar. Hittar du en matta som är signerad UP så har du ett stycke textilhistoria från svensk textilindustris sista storhetstid. Nu 84 år gammal planerar och jobbar hon med verk för en separatutställning på Roddarhuset i september. 

Fotograf: Jenny Unnegård

En snöblaskig februaridag åkte vi, Lotsen och fotograf Jenny till Rindö för att träffa Ulla Parkdal. Ulla välkomnar oss in till sin ateljé och till ett uppdukat bord med kaffe, hembakat bröd och kakor. Det blir ett fint samtal runt bordet där Ulla berättar om sin långa och imponerande karriär och om hennes planer framåt. För än har hon inte lagt skytteln åt sidan.

År 1958 började Ulla på textillinjen på Slöjdis i Göteborg (nuvarande HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk). 1960 fick hon sommarpraktik på Carlanders Väveri i Skultorp, där hon ritade rölakansmattor. En av de mattor som såldes mest det året var signerad UP, Ulla Parkdal. Detta var en tid då svensk textilindustri blomstrade. En handvävd rölakansmatta fanns i stort sett i varje hem. Carlanders väveri hade över 40 anställda. Flest mattor såldes genom grossister och en av dem var Eric Ewers som kom att bli Ulla Parkdals arbetsgivare från 1964 till 1968. Hon formgav hundratals mattor och varje mönster skulle finnas i minst fyra färgställningar. Idag dyker Ullas mattor upp på nätauktioner och en ny generation har upptäckt mattorna med signaturen UP. 

– Mattorna vävdes i väldigt bra kvalitet i Åbo i Finland. Jag reste dit jag flera gånger om året för att se att det blev som jag tänkt, berättar Ulla. Senare flyttades tyvärr produktionen till Portugal och Indien och då ville jag inte vara med längre och jag sade upp mig. I samma veva kom heltäckningsmattorna in i de svenska hemmen och efterfrågan på handvävda rölakansmattor dalade, fortsätter Ulla.

1964 flyttade Ulla med familjen till Vaxholm. Ulla Parkdal Textil startade hon år 1969 och kom då i kontakt med Libraria, en stor ateljé med inriktning på kyrkliga textilier. Textilkonstnär Anna-Lisa Odelqvist Kruse var chef och konstnärlig ledare för företaget och hon gav Ulla i uppdrag att tolka hennes skisser för mässhakar, antipender, kormattor och stora bildvävar. Ulla berättar att det var ett mycket gott samarbete mellan två textilkonstnärer. 

– Det största uppdraget som Libraria fick var att skapa stora vävar till Uppsala domkyrka som skulle renoveras på 1970-talet. För att kunna ta mig an uppdragen behövde jag en större vävstol. Då Carlanders där jag jobbat tidigare skulle lägga ner fick jag tillfälle att köpa deras största vävstol, hela 4 meter bred. Den gick inte in i huset så vi fick låta bygga ateljén där vi nu sitter, för att få plats med vävstolen. Ateljén firar 50 år i år! Jag utrustade vävstolen med tryckluft vilket ger en bra och jämn kvalitet på det jag väver samt att det har sparat mycket på min kropp och mina krafter.

Under mer än 30 år ritade och vävde Ulla textilier för kyrkor över hela Sverige. Vaxholms kyrka var en av dem. Ulla fick uppdrag att ta fram bårtäcke och korkåpa. 1991 blev bårtäcket klart som symboliserar havet, skärgården och solen samt med ett kors i guld.

– Det är nu över 30 år sedan det vävdes men är fortfarande i mycket gott skick. 2008 var det dags för korkåpan. Den är vävd i tunt ylle och fodrad med siden. Kåpan är skärgården, den skiftar i blått, grönt och gult. Kyrkans vapen som är ett skepp är invävt på ryggskölden. Det har varit en ynnest att få väva och rita så många textilier till våra kyrkor, det har känts meningsfullt och att vara en länk i vår textilhistoria är stort.

För närvarande arbetar Ulla med att förbereda verk inför den kommande separatutställningen på Roddarhuset i september. Utställningen kommer att inkludera både tidigare skapade verk och flera nya idéer som hon arbetar med. Både brukskonst och konstväv kommer att finnas representerat. En av hennes tekniker är att väva med ospunnet lin och nässlor som hon har odlat på sin egen tomt i pallkragar.

– Jag är ännu inte helt säker på vad det slutliga resultatet kommer att bli. Jag har ofta en idé i huvudet, men det kan också förändras under arbetets gång. September känns fortfarande långt borta.Det blir Ullas tredje utställning på Roddarhuset, och hon känner sig trygg med lokalen.

Det har gått fem år sedan min senaste utställning där, som hette ’Lin och lite till’.

Ulla visar vävar med inslag av ospunnet lin och nässlor. Växtmaterial från egen odling i pallkragar.

Bårtäcke och korkåpa för Vaxholms kyrka. Bårtäcke är ett täcke som används över kistan vid begravning. Korkåpan använder prästen vid högtidliga gudstjänster, dop och vigsel.

Fotograf de kyrkliga textilierna: Anders Gunnartz

FAKTA I URVAL OM ULLA PARKDAL

Född 1939 i Göteborg
1958-1962 Slöjdföreningens skola (nuvarande HDK i Göteborg)
1960-1963 Frilansande formgivare åt Carlanders väveri i Skultorp
1964-1968 Anställd formgivare och inköpare hos textilgrossisten Eric Ewers i Stockholm
1964 – Flyttade Ulla med familj till Vaxholm
1969 – Startade Ulla Parkdal Textil, textil- och vävkonstnär med produktion av unika mattor, kyrkliga textilier samt lång rad av samlings- och separatutställningar
2022 – Gav ut boken ”Att väva ett liv”

Ulla har varit aktiv kulturpolitiker både regionalt och lokalt i Vaxholm samt aktiv inom Konsthantverkcentrum och Svensk Hemslöjd. Hon har också varit handledare i många konsthantverkscirklar, handlett vävpraktikanter och stipendiater.

 

Att väva ett liv

Att väva ett liv är en berättelse om Ullas liv, konst och karriär. En blandning mellan självbiografi och vävbok. En bok om hur Ullas vävande har hjälpt och burit henne genom livet. Efter att mist två döttrar i vuxen ålder var det enda sättet att överleva sorgen att fortsätta väva, skriver hon i boken. Boken är dessutom rikt illustrerad med bilder på skisser och verk som Ulla har skapat genom åren, vilket ger läsaren en djupare inblick i textilernas och konstverkens betydelser.