Den 10 maj körde Pol Tours sina första resenärer till Kastellet i sin solcellsdrivna båt. Denna båtshuttle kommer gå i trafik hela sommaren från Waxholms Gästhamn till Vaxholms Kastell och även till Tenö. 

Pol Lux heter den elektriskt drivna, svenskbyggda elbåt som nu testas som passbåt och charterbåt i Vaxholm. Båten är byggd på Rindö av företaget Polboat. Lotsen har tidigare skrivit om båten vars konstruktör är Gustav Larsson och som är konstruerad för att kunna användas både som familj- och utflyktsbåt men även som passagerarbåt. 

Båtens uppfinnare Gustav Larsson, skeppsbyggare och roddare hade en idé om en fossilfri båt med samma smidighet i vattnet som en roddbåt. Att glida fram i lagom fart under tystnad med bara lite skvalp. Prototyperna som gjordes blev till en katamaranbåt vars skrovkonstruktion gör att den glider effektivt. Genom att minimera motståndet i vattnet maximeras effektiviteten hos de två elmotorerna. Gustavs båt bryter med de principer om hastighet som dominerar marknaden men enligt honom kommer världen behöva eldrivna farkoster framöver och att skapa en så lättdriven båt som möjligt är nödvändig för att få ner mängden batterier och den energi som krävs för framåtdriften.

En båt för framtiden
POL Lux vill vara mer än bara en båt. ”En resa med oss är en upplevelse. Att glida fram helt tyst är för många något helt nytt och speciellt”, berättar Gustav. Båten är designad och byggd i samarbete med designfirman Above och Vaxholm Komposit. Gustav jämför den ibland med en jeep med taktält. Den är unik och tilltalande för utomhusentusiaster som vill utforska naturen på ett miljövänligt sätt. Den är konstruerad för att klara av både kustfarvatten och inomskärssegling, och den kan hantera både vind och vågor. Med flexibel inredning kan båten anpassas för olika användningsområden. 

Genom de integrerade solcellerna på taket är denna båt helt självförsörjande och transporten över till Kastellet sker helt fossilfritt och cirkulärt. En solig dag körs båten med resenärer fram och tillbaka till Kastellet hela dagen utan annan energikälla än solen på himlen, den behöver inte laddas så länge solen lyser.

När båten är campingutrustad används solcellerna på taket också för att laga mat, ladda telefoner och annat. Gustav har för att testa självförsörjningen åkt på semesterresa med sina två barn och hund från Vaxholm in i Mälaren, ut genom Södertälje kanal och upp till Vaxholm igen, utan att ladda en enda gång.

Sommarens plan
Båten har en längd på 7,8 meter och en bredd på 2,5 meter och har som passagerarbåt plats för 13 personer. Det vill säga man kan ta 12 passagerare åt gången. Under högsäsongen planerar de att köra turer till Kastellet var 20:e minut samt turer till Tenö en gång per timma. Men inget är helt spikat utan man testar vad som funkar och var behoven finns. Men går allt som tänkt kommer de köra under helger i maj och början av juni och sedan dagligen. Från mitten av juni kommer man också ha en andra båt klar och igång i trafik.

Under helgen 10-12 maj smög man alltså igång trafiken och mottagandet blev varmt. Många förbipasserande tyckte det var spännande och kul med en elbåt och en ny turbåt till Kastellet. Att kunna åka båt till Tenö för att äta och dricka gott lockar visst också många. Resenärerna som åkte uppskattade den tysta färden genom vattnet.