Stolar i all ära men det är inte så Åke Axelsson ser på sin yrkesgärning. Snarare folkhemsbyggare för det var i efterkrigstidens Sverige och fram till nu som Åke har gjort stora avtryck som inredningsarkitekt och möbelformgivare.
Jag måste erkänna en sak och lite generande är det. Jag har aldrig förstått hur stor han är, inredningsarkitekten, möbelformgivaren och möbelsnickaren Åke Axelsson. Otaliga är de inrednings- och designuppdrag han har fått genom åren.
Jag möter Åke för första gången en solig och varm septemberdag. Åke är i verkstaden i Engarn på Resarö där han också bor. Vi, fotografen Jenny och jag, välkomnas av sambon Gerd Andersson. Inte vilken Gerd som helst utan premiärdansösen, skådespelaren och sambon Gerd Andersson, för övrigt syster till skådespelaren Bibbi Andersson.
Vi pratar en stund med Gerd i den stora utställningslokalen, som är en ombyggd lada, innan Åke kommer in från verkstaden. Vi slår oss ner i en hörna av lokalen som är uppbyggd som en kopia av ett av rummen på kungliga slottet och förklaringen kommer:
– När kungen hade varit kung i 25 år, fick han en gåva av svenska folket i form av ett omgjort rum på slottet och jag fick fria händer att utforma den gåvan, säger Åke. Man ska komma ihåg att många av rummen på slottet är murrigt trista så min idé var att skapa ett ljust rum med mycket sommarkänsla där kungen kunde ta emot sina privata gäster.
Och så blev det med vackert formade stolar i ett varmt rött tyg, fyrkantiga bord, ljusa väggar och en matta i sommarfärger. Det sägs att kungen var mycket nöjd med sitt nya rum.
Vi reser oss från det kungliga rummet och jag vandrar runt i lokalen med Åke. Det ligger många olika tidskrifter här och var, både svenska och internationella. Alla har det gemensamt att de innehåller reportage om den berömda Åke Axelsson. Bland annat det internationella modemagasinet Vogue som för tio år sedan gjorde ett stort reportage med den dubbeltydiga och fyndiga rubriken ”The Chair Man”. Många förknippar också honom med just stolar. Under åren har han byggt och format drygt 200 stolsmodeller, mest för den offentliga miljön som för bibliotek, restauranger, kyrkor, muséer med flera.
Men skärskådar man Åke Axelssons gärning under de 80 år! som han har varit verksam, är det mycket mer än bara stolar som ryms inom hans kompetensområde.
– Jag har hela tiden hävdat att det är fel att jag bara designat stolar. Jag har alltid jobbat med hela projekt och många av mina stolar har kommit till tack vare olika stora inredningsuppdrag. Stolen är bara en detalj i sammanhanget.
I stället betonar Åke stolt att han har haft förmånen att få vara med under en alldeles speciell tid, när folkhemmet började byggas direkt efter andra världskrigets slut:
– Vi som var inredningsarkitekter blev en viktig kugge i detta gigantiska bygge. Vi skapade, inte bara för den besuttna överklassen, utan för de breda folklagren, ett nytt och modernt Sverige.
När det gamla riksdagshuset skulle renoveras på 1980-talet och riksdagen flyttade tillfälligt till Kulturhuset, var Åke med i gruppen som ritade om Kulturhuset för det ändamålet. Han fick också arbeta med inredningen till det nya riksdagshuset. Två uppdrag som symboliserade det nya samhället som växte fram enligt Åke.
Nu på ålderns höst jobbar Åke vidare i verkstaden med olika möbelidéer. Hans största önskan är att skapa ett formellt samarbete med Malmstens/Linköpings universitet som utbildar i möbeldesign, möbelsnickeri och möbeltapetsering.
– Tänk om min verkstad kunde bli en del i denna utbildning!
Gerd och Åke, två människor som betyder mycket för varandra.
Åke Axelsson tillsammans med medarbetaren och möbelsnickaren Daniel Ericson.
Fakta i urval om Åke Axelsson
Född 1932 i Skillingsmåla i Småland. Hade redan från tidig ålder en talang för snickeri och utbildade sig till möbelsnickare i Visby 1947-51. Sökte till Konstfack och utbildade sig till inredningsarkitekt 1952-57.
Han har designat hundratals stolmodeller och inredningar som till exempel Riksdagsbiblioteket, Konstakademiens Bibliotek, Malmö Konsthall, Marinmuséet i Karlskrona, Värmlands Museum, Sven Harrys Konstmuseum, Livrustkammaren och Carl XVI Gustafs Jubileumsrum på Kungliga Slottet. Åke Axelsson ritade sin första stol för möbelfabriken Gärsnäs på Österlen redan 1963. 2003 blev Åke tillsammans med dotter och svärson ägare av företaget. Han har bott i Vaxholm sedan 1967, först i centrala Vaxholm för att i början av 1980-talet bygga ett nytt hus och en verkstad i Engarn på Resarö.
Den dagliga vandringen till möbelverkstaden.
Text: Anders Örnevall Fotograf: Jenny Unnegård