På Hamngatan, intill Söderhamnsplan ligger Entrénd, en så kallad ”multi-brand store” som  säljer inredning och mode från många olika varumärken. När vi är på besök i mitten på februari är alla sommarens produkter på väg in och butiken fylls på med nyheter. Vi träffar Camilla Karlsson som drivit butiken i 20 år och som berättar om trender, namnbytet och hur det är att driva butik i Vaxholm.  

Camilla Karlsson flyttade till Vaxholm år 2001 och mäklaren som sålde huset på Resaröfrågade om hon var intresserad av en verksamhet också. Camilla som tidigare drivit lunchcafe i Mörby blev nyfiken. Det var inredningsbutiken Salta Stänk som var till salu. Hon hoppade in och jobbade i butiken under tre veckor medan ägaren var på semester. Tanken var att hon skulle känna efter, hur det är att driva butik. Under de tre veckorna städade och stuvade Camilla om i butiken. ”Det är ju en helt annan butik” sa ägaren när hon kom tillbaka. Camilla insåg att det här kunde hon klara av och köpte butiken i juni 2002, som då låg där Svensk Fastighetsförmedling ligger idag. 

Den marina profilen som Salta Stänk hade försvann i takt med att Camilla valde ut sortiment och satte sin prägel på butiken. Camilla har alltid gått efter sin magkänsla och köper in det hon själv tycker om.

År 2007 när Vaxholms bokhandel lade ner köpte Camilla bokhandelns lokal och bytte sin lokal med Svensk fastighetsförmedling. Det blev till en enda stor butikslokal, men det visade sig att butiksytan blev lite väl stor. Camilla kände sig inte riktigt nöjd med flödet och energin i den nya stora butikslokalen. Hon fick kontakt med Gateau som var intresserade av att etablera sig i Vaxholm och som numera hyr en del av Entrénds lokal. Det blev en perfekt lösning.

Varför blev det just inredning och mode?
– Jag har alltid varit intresserad av inredning. Jag möblerade ofta om hemma när jag var barn och ensam hemma efter skolan. Mamma tyckte det blev bra, jag blev bekräftat och uppmuntrad. Inredningsintresset fortsatte när jag flyttade hemifrån och bildade familj. Jag hängde alltid med i trenderna. Camilla berättar om olika fondväggar, svampmålning, sammetsmålarfärg i grönt och om medaljongtapeterna som var inne på 00-talet.

Vad är butikens koncept?
– Att följa trenderna. Vi plockar varor från flertalet olika varumärken. Vi har två olika säsonger vinter och sommar och vi byter ut det mesta i butiken inför varje säsong. Våra trogna kunder uppskattar variationen.

Att gå på mässor och välja ut ett sortiment som matchar och som när det packas upp några månader senare skapar en trendig helhet är det som är Camillas stora talang. Det ska finnas en röd tråd genom hela butikens sortiment. Här finns lampor, lite möbler, krukor, filtar, ljusstakar, smycken, damkläder i vårens färger och mycket mer. De lokala kunderna är viktiga och butiken håller öppet alla dagar i veckan. Camilla har två anställda i butiken.

Varför ändrade du Salta Stänk till Entrénd?
– Det är många som undrar och bara häromdagen hörde jag en kund prata i telefon och säga ”Jag är på Salta Stänk”. Det var ett inarbetat namn, men när jag ville nå utanför Vaxholm med mitt koncept och starta webbutik så låter ”saltastank” inte alls bra. Salta Stänk skapar också en bild av ett marint sortiment vilket inte alls stämmer. Det nya namnet fick bli att följa en trend, Entrénd.

Vilka utmaningar har du?
– Bristen på produkter. Många tillverkare har problem med materialtillgång. I lågkonjunktur vågar leverantörerna inte ta fram lika mycket produkter, de håller igen och minskar ner sortimentet. Jag går efter kvalitet före kvantitet och försöker hitta en balans mellan pris och kvalitet. Vi behöver ställa om vår konsumtion och köpa färre saker som håller längre och som vi kan sälja vidare när vi inte vill ha dem längre. Den största utmaningen är att få kunder att komma till Vaxholm för att handla. Här krävs att vi samverkar och får stöd av kommunen för att utveckla denna lilla pärla till en levande stad året runt.

Sommarsäsongen är på väg in
Just nu är sommarens produkter på väg in och butiken fylls på med nyheter. ”Jag älskar den här tiden på året när vi
stylar om butiken och fyller på med varor och sedan sitter vi i solen, tar en kaffe och väntar in sommarsäsongen. Jag älskar mitt jobb! 

Det bästa med att driva butik i Vaxholm är att varje dag är olik, det sociala mötet med kunder är häftigt och att få vara i den här fina miljön nära havet samtidigt som det är nära hem. Jag är så tacksam att det rullat på i 20 år!”, avslutar Camilla.

OM CAMILLA KARLSSON
BOR: Resarö
FAMILJ: Man, fyra barn och en hund
INTRESSEN: Inredning, mat, truppgymnastik och fotboll

Det har aldrig varit så mycket färg som det är nu och trä i alla dess former. Till och med furu är tillbaka och det genuina hantverket. Det minimalistiska hänger kvar med få saker framme men det kompletteras med färg.