Vaxholms julmarknad återvänder till Rådhustorget och nytt för i år blir ett stråk ner till Norrhamnen. Bakom årets arrangemang står Camilla Hagman, en erfaren projektledare som ser stor potential i Vaxholms julfirande. Med fokus på lokala hantverk, spännande aktiviteter och traditionella inslag vill hon skapa en stämningsfull marknad.
Julmarknaden i Vaxholm styrs i år av projektledaren Camilla Hagman, som med sin långa erfarenhet av evenemang och kommunikation tagit sig an uppdraget med stor entusiasm. Camilla har tidigare haft ledande roller inom både Stockholms Stad, Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ridsportförbundet och jobbar just nu med bland annat handbolls-EM 2026 i Malmö och Kristianstad. Men när möjligheten att få bidra till sin hemstad dök upp var det inte ett svårt val för Camilla.
– Även om det här är ett mindre evenemang än jag vanligtvis jobbar med, är komponenterna desamma, och det känns roligt att få göra något på hemmaplan, säger Camilla. Det finns en stor potential i dessa evenemang. Med rätt nätverk och samverkan kan vi skapa betydande mervärden för både företag och föreningar och tillsammans bidra till att Vaxholm syns ännu mer. Jag har haft ett gott samarbete med Vaxholms stad och Destination Vaxholm, som är min uppdragsgivare. Det finns en stor vilja att göra bra saker.
Julmarknaden återvänder i år till Rådhustorget, vilket många ser fram emot. Med ett fokus på mathantverk och lokala hantverkare ska julkänslan få flöda från torget ner mot Norrhamnen. I år blir det inga externa stånd på Hamngatan och Rådhusgatan vilket gynnar det lokala näringslivet. Butikerna har i stället fått möjlighet att ställa ut egna varor utanför sina lokaler vilket uppskattas och ökar butikernas synlighet.
Vid Norrhamnen kommer det finnas en aktivitetsyta för barnen och varje dag kl. 13 anländer Tomten, och inte på vilket sätt som helst – Sjöräddningen kör honom över fjärd-en och lämnar av honom i Norrhamnen.
– Vi vill skapa en klassisk och varm marknadsstämning där det lokala står i fokus. Det är så Vaxholm får ut mest av evenemanget, både för oss som bor här och för besökarna, säger Camilla. Trots att tiden för förberedelse är kort är ambitionen att få med så många föreningar och verksamheter som möjligt och med i år finns bland annat Scouterna, Bogesundslandets Ryttare, Hembygdsföreningen och Folkdansgillet och såklart Lions. Alla bidrar de med olika stånd och aktiviteter.
Planeringen har haft sina utmaningar – på grund av kajrenoveringen får inga gator stängas av, och utryckningsfordon måste ha full framkomlighet överallt. Men även om det kräver nya lösningar ser Camilla på uppgiften med kreativitet och optimism.
– En fin utsmyckning och en genomtänkt utformning av marknadsområdet är avgörande, och vi vill skapa rätt stämning och upplevelse för våra besökare. Det är i detaljerna det sitter.
Camilla ser framtiden an med glädje och hoppas att marknaden kan bli en plattform för mer nätverkande och samverkan.
– Vi har en riktig pärla i Vaxholm som destination, och vi kan åstadkomma mycket tillsammans. Det här är bara början, och det känns väldigt roligt att få vara en del av Vaxholms utveckling, avslutar Camilla.