Äntligen sommar och båtsäsong! Kanske är du en av dem som sjösatt båten precis och svurit över kostnaden för att fylla tanken med det bränsle som behövs för att du ska komma ut i skärgården? På Vaxholm Komposit, på Rindö i hjärtat av skärgården, arbetar man dagligen med den marina gröna omställningen som ska underlätta ditt båtliv.
Med utsikt över Södra Vaxholmsfjärden och Vaxholm hittar vi Vaxholm Komposit. Här pågår nu ett intensivt arbete med att skala upp och
renodla verksamheten mot innovationsoch customprojekt.
”Vi har precis flyttat en del av verksamheten till en rymligare lokal i Söderhamn och får många frågor om vi ska lämna Rindö och Vaxholm, men det stämmer absolut inte”, säger Nicolas Broberg, som är partner på Vaxholm Komposit. ”Vi har flyttat över de projekt som tar lite mer plats till Söderhamn för att kunna fokusera med på specialbyggen, innovation och utveckling här på Rindö. Det är väldigt viktigt för oss att vi fortsätter växa och utvecklas här: vi har vår spetskompetens på Rindö, och platsen är också strategiskt viktig för oss eftersom den är hjärtat för den marina näringen i Stockholmsregionen. Vi samarbetar med en rad aktörer här, bland andra varvet här på Rindö, motorleverantörer och tillverkare av elsystem för båtar. Det är här det mer kompetenskrävande arbetet sker, och ingenjörerna kan gå direkt ut och testa idéerna på plats, både i små och stora projekt. För att vi ska få plats med det kommer vi att bygga de största projekten i Söderhamn och slutföra dem här på ön. Det är viktigt för oss att ha tillgång till samarbetspartners, vilket vi har här, men också att vara tillgängliga för privatpersoner som behöver vår hjälp med till exempel försäkringsärenden, kompositbyggnationer eller båtbyggnad.”
Ett exempel på ett sådant projekt är den båt Vaxholm Komposit arbetat på tillsammans med Zulu Marin: en båt till Sjöpolisen med exceptionella krav på lätthet och snabbhet, båten ska bland annat klara av en fart på 80 knop. ”De stora delarna till polisbåten är byggda i Söderhamn, just nu är den på väg till Rindö och här kommer vi att bygga alla detaljer och system som ska användas i båten”, berättar Nicolas. ”Ett annat projekt vi precis avslutat är det vi gjort tillsammans med Melker Kayaks, där vi byggt kajaker med kork och linfibrer för att ta fram en långsiktigt hållbar kajak som också klarar av de krav som ställs när du paddlar till havs eller i skärgården. Projekten kan vara både små och stora, gemensamt för dem alla är den innovativa delen där vi försöker göra något bättre driva utvecklingen framåt, samtidigt som vi håller en hög kvalitet!”
Nicolas Broberg har lång erfarenhet av att arbeta med segelbåtar och elbåtar och är idag ansvarig för de kommersiella delarna på Vaxholm Komposit. ”Mycket handlar om att driva den marina gröna utvecklingen framåt och minska Co2-avtrycket – ibland handlar det om att driva båtarna med el, men det kan också vara mer effektivt att driva med andra bränslen och se över andra komponenter som får båtarna att dra mindre och bli mer effektiva på vattnet. Det kan handla om att arbeta med skrovet, så kallade foil-båtar eller minska vikten på olika sätt!”
Sommaren är som sagt här, och för Vaxholm Komposit är detta inte bara en tid för att njuta av skärgården, utan också en tid för att fortsätta arbeta för den marina gröna omställningen. Arbetet med hållbara lösningar för båtlivet, med fokus på en mer miljövänlig och effektiv framtid på vattnet, pågår året runt och med full kraft.
Nicolas Broberg, partner på Vaxholm Komposit.