Så har augusti passerat. Hösten i skärgården är slående vacker. Få upplevelser går upp emot de högklara september och oktoberdagarna ute i ytterskäret där himmel och hav står i bjärt kontrast till höstlövens färger. Efter en härlig sommar i skärgården kan man njuta av ostörd lyx på någon av Stockholms trettiotusen öar, eller ta en tur till Sandhamn för ett besök på Värdshuset där fiskgrytan tillsammans med en Ipa värmer gott.
Året 2023 spåddes bli ett dystert år för båtmarknaden, men det blev inte så pjåkigt ändå. Det är klart att utlandssemestern hägrat för många som inte rest under de senaste åren, men lika många hann förälska sig i Stockholms unika skärgård under pandemin. Då ville alla köpa båtar för att, på ett behörigt avstånd från andra, få ett miljöombyte från hemmets allt trängre väggar. Så började samhället öppna upp igen och för en stund såg vi ljust på framtiden. Pandemin var över. Men, det var för tidigt att dra en lättnadens suck. Med kriget i Ukraina kom skenande inflation och energipriser, stegrande bolåneräntor och en svag krona. Världen darrade och båtmarknaden fick skrämsel-hicka. Men så började hickan gå över till sköna maj, när vi efter en lång kall vinter blev påminda om att sommaren faktiskt kommer i år igen. Den djupa nedgången på begagnade båtar infann sig aldrig.
Under 2023 har dock båtpriserna gått ner till mer normala nivåer och ligger numera på vissa modeller lite under priserna vi hade innan pandemin. Nu är det ett bra läge för de som vill lägga pengar på upplevelsekontot. Att äga båt i ”Nordens Venedig” handlar inte bara om upplevelser och om närheten till skärgården utan också om att kunna ta sig runt och upptäcka vår vackra huvudstad via kanalerna som tar en ända in i stadskärnan. Man kan bara konstatera att Stockholm är helt unikt och att båtlivet här sätter guldkant på vardagen.
Mikael Eriksson
Ägare/Vd, Stockholms Båtdepå Försäljning AB